← Takaisin

Tiedote: ViaEsca-ravintovalmennuksen vaikuttavuutta tutkittiin kuuden yrityksen henkilöstössä. FirstBeat-analyysillä todettiin huomattava parannus palautumisessa ja suorituskyvyssä

Tiedote 2/2020

Via Esca Oy

FirstBeatin tutkimuksen mukaan ruokailutottumusten parannus lisäsi valveillaolon aikaista palautumista keskimäärin 28 % ja kuntotasoa 13 %. Tutkimuksessa henkilöt osallistuivat FirstBeatin kolme päivää kestävään hyvinvointianalyysiin ennen ja jälkeen 21:n päivän ViaEsca-valmennuksen.

Valveillaoloaikaan työhön ja vapaa-ajalle jakaantunut palautuminen lisääntyi keskimäärin 26 minuuttia ennen valmennusta tehdyistä mittauksista. Tulos perustuu sykevälivaihtelun analyysiin. Tasaisesti päivään jakautuva palautuminen on tärkeää jaksamisen ja terveyden ylläpidossa.

Kuntotason kehitystä seurattiin tutkimuksessa maksimaalisella hapenottokyvyllä (VO2max). FirstBeatin mukaan tuloksen paraneminen 10 %:lla vaatii yleensä vähintään 12 viikkoa intensiivistä fyysistä harjoittelua kohtalaisen kuntotason ryhmässä. Ruokailutottumusten muutoksella vastaava tulos saavutettiin jo 3 viikossa.

[Infografiikka]

Jaksamisen ja palautumisen tukemiseen panostaminen ravintovalmennuksen avulla tuo päivään jopa 50:n minuutin edestä enemmän energiaa ja jaksamista.

Seurantaan osallistui 60 ihmistä Vaasanin, Atrian, YIT:n, Salesforcen, Nooa Säästöpankin ja Nesteen henkilöstöä eri toiminnoista. Työterveystoimien kehittämisen kannalta käyttökelpoiset, vaikuttavat menetelmät ovat kaivattuja.

“Yritysten vastuu on tarjota ymmärrystä ja keinoja. Henkilökohtainen vastuu työntekijöillä on käyttää niitä”, kommentoi FirstBeatin asiakkuusjohtaja Hanna Rinta.

”Ravinto antaa energiaa. Siksi on tärkeää mitä ja miten syöt. Ravitsemusluennot yksin eivät vielä yleensä riitä muuttamaa ihmisten käyttäytymistä ruokailun suhteen, vaan tarvitaan itse muutosta konkreettisesti tukevia palveluita. Näin saada tuloksia, joilla on vaikutusta jaksamiseen”, sanoo Tuomas Teinilä, Via Esca Oy:n toimitusjohtaja.

ViaEsca on suomalainen digitaalinen valmennuspalvelu, joka auttaa ihmisiä tekemään pysyvän muutoksen ruokailutottumuksiinsa. Yli 73 % ViaEscan asiakkaista onnistuu pysyvässä muutoksessa. FirstBeat on maailman johtava sykevälivaihtelun mittaamiseen ja analysointiin keskittyvä yritys.

Tutkimuksen tulokset esiteltiin Via Esca Oy:n aamiaistilaisuudessa 30.01.2020.

[Kuva panelisteista]

Ravintovalmennuksen vaikuttavuuden puolesta aamiaistilaisuudessa puhuivat johtava työterveyslääkäri Anja Hallberg, HRD Manager Petra Gustafsson-Staack, asiakkuusjohtaja Hanna Rinta ja ravintovalmentaja Anna Tervo.